دوربین کامپکت در مقابل دوربین گوشی: آیا به هر دو نیاز دارید؟
نوشته شده توسط : behzad

 

آیا جهش ها و محدودیت ها در فناوری دوربین گوشی، دوربین های کامپکت را منسوخ کرده است؟

با دوربین های گوشی های هوشمند بهتر از همیشه، علاقه مندان به عکاسی یک معضل جالب در دستان خود دارند. همه ما می دانیم که برای بهترین تصاویر، دوربین های بدون آینه و DSLR ممتاز بهترین راه هستند. اما اگر بودجه کمتری دارید، آیا ارزش انتخاب یک دوربین کامپکت را دارد که احتمالاً یک جایگزین قدرتمند در جیب خود دارید؟

 دوربین عکاسی

بیایید دوربین‌های کامپکت را با دوربین‌های گوشی مقایسه و کنتراست کنیم تا تصمیم بگیریم که آیا خرید هر دو واقعاً ارزشش را دارد یا خیر. برای اطلاعات بیشتر، راهنمای ما را در مورد بهترین دوربین های دیجیتال و تلفن های دوربین دار در استرالیا بررسی کنید.

 

دوربین کامپکت در مقابل دوربین گوشی: کیفیت و وضوح تصویر

دوربین‌های کامپکت عموماً تصاویری با وضوح 20.1 مگاپیکسل (MP) ارائه می‌کنند، اگرچه ارائه‌های برتر بیشتر می‌توانند تا 26.1 مگاپیکسل افزایش یابند. در انتهای مطلق شهر، برخی از دوربین‌های نقطه‌ای و عکاسی وضوح 47 مگاپیکسل را ارائه می‌کنند.

 

دوربین‌های برتر گوشی‌های همتای جمع و جور خود را در این منطقه کاملاً از آب بیرون می‌کشند. سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا دارای دوربین عقب 108 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی است.

 

برخی از متعصبان عکاسی به درستی به این نکته اشاره می کنند که رزولوشن همه چیز نیست، به خصوص اگر چاپ های بزرگی از تصاویر خود انجام نمی دهید. اما واقعیت ساده این است که اگر اندازه تصویر خام باشد، گوشی‌های هوشمند دارای دوربین‌های کامپکت هستند.

 

برای ویدیو، تعداد زیادی از دوربین ها به سرعت در حال پیشرفت هستند و از استانداردهای صنعتی دوربین های کامپکت پیشی می گیرند. Samsung Galaxy S22 Ultra می تواند تا 8K ضبط کند، رزولوشن آنقدر بزرگ که اساساً بی معنی است زیرا تقریباً هیچ فناوری مصرف کننده ای حتی نمی تواند آن را نمایش دهد. این گوشی و تعداد زیادی از رقبا نیز می توانند با کیفیت 4K/60FPS ضبط کنند – اپل از آیفون 8 آن را ارائه کرده است.

 

رزولوشن 4K/60 فریم در ثانیه در دنیای عکاسی با دوربین‌های کامپکت بسیار بالاست و دوربین‌های کامپکت به دلیل ارائه تثبیت‌کننده عالی شناخته شده نیستند. بنابراین اگر شما عمدتاً به وضوح تصویر خام و به ویژه ضبط ویدیو علاقه مند هستید، امکان خرید یک دوربین کامپکت وجود ندارد.

 

دوربین کامپکت در مقابل دوربین تلفن: عملکرد

هر عکاسی می داند که اندازه تصویر همه چیز نیست. به عنوان مثال، دوربین‌های کامپکت همچنان از نظر کیفیت زوم در جلو هستند.

 

دوربین‌های کامپکت بیشتر به زوم اپتیکال متکی هستند و از مکانیک دوربین برای گرفتن عکس نزدیک‌تر استفاده می‌کنند. دوربین‌های تلفن بیشتر به زوم دیجیتال متکی هستند، فرآیندی ضعیف که اساساً یک تصویر را برای بزرگ‌نمایی یک ناحیه خاص برش می‌دهد و در نتیجه مگاپیکسل‌های با ارزش را از دست می‌دهد. دوربین‌های Point-and-shoot نیز در محدوده دینامیکی از گوشی‌های هوشمند خود پیشی می‌گیرند.

 

جایی که آجیل های عکاسی نیازی به قانع کننده ندارند، از نظر کنترل کاربر است. در حالی که برخی از دوربین های تلفن به شما امکان می دهند عناصری مانند دیافراگم و نوردهی را تغییر دهید، دوربین های کامپکت با سطح بسیار بالاتری از کنترل روی سرعت شاتر، ISO، تعادل رنگ سفید و سایر اجزا فراتر می روند.

 

دوربین های کامپکت همچنین دارای چرخ های کنترلی و شماره گیری حالت هستند که هیچ صفحه نمایش لمسی گوشی هوشمندی نمی تواند با آن رقابت کند. در حالی که تنظیمات خودکار دوربین گوشی مانند حالت پرتره اپل می تواند برای تازه کارها بسیار مفید باشد، اگر می دانید چه کاری انجام می دهید، دوربین های کامپکت به طور جدی برتر هستند.

 

دوربین های کامپکت به دلایلی به عنوان «نقطه و عکسبرداری» شناخته می شوند. آنها قرار است در مقایسه با جایگزین های DSLR ساده و در دسترس باشند.

 

بنابراین برای اینکه یک دوربین کامپکت برای شما مناسب باشد، علاقه شما به کنترل تصویر باید بالاتر از چیزی باشد که گوشی هوشمند شما ارائه می دهد، اما کمتر از آنچه یک دوربین DSLR ارائه می دهد. این یک موقعیت متزلزل است، اما مطمئناً برای برخی از مصرف کنندگان درست است.

 

دوربین کامپکت در مقابل دوربین گوشی: قیمت

قیمت گوشی های هوشمند از 200 دلار تا بیش از 2000 دلار است. بسته به اینکه چقدر می‌خواهید برای جدیدترین و بهترین فن‌آوری‌ها پول را شکست دهید، طیف وسیعی وجود دارد. برای گوشی‌هایی که دوربینی ارائه می‌دهند که متخصصان عکاسی فوراً دماغه‌شان را بالا نبرند، احتمالاً حداقل 700 دلار قیمت دارید.

 

دوربین‌های کامپکت مناسب از حدود 450 دلار شروع می‌شوند و اگر واقعاً می‌خواهید وحشی شوید، به 7000 دلار و بالاتر می‌رسند. اگر علاقه ی متوسطی به عکاسی دارید، قطعاً می توانید با یک دوربین کامپکت ارزش بسیار خوبی پیدا کنید.

 

البته نکته کلیدی در اینجا این است که احتمالاً قبلاً صاحب یک گوشی هوشمند هستید. و اگر فردا خراب شود، به جای آن به خرید یک دوربین کامپکت فکر نمی کنید.

 

عکاسی تنها یکی از عملکردهای به ظاهر نامحدودی است که یک گوشی هوشمند ارائه می دهد. این به راحتی گرفتن یک عکس و به اشتراک گذاری فوری آن با دوستان یا ارسال آن در رسانه های اجتماعی نیست.

 

با توجه به اینکه دوربین های تلفن به سرعت جایگاه خود را به دست می آورند، دوربین های کامپکت در موقعیت نامناسبی بین گوشی های هوشمند و دوربین های DSLR قرار می گیرند. اگر می‌خواهید در کنار داشتن یک گوشی هوشمند به یک نقطه و عکاسی بپردازید، چرا با دوربینی با سبک درجه یک‌تر کار نکنید؟

 

حکم: آیا دوربین های کامپکت ارزشش را دارند؟

در مجموع، بعید است که اکثر مصرف کنندگان ارزش زیادی برای داشتن یک گوشی هوشمند و یک دوربین کامپکت پیدا کنند. اگر دوربین گوشی شما به سادگی کنترل کاربر مورد نظر شما را ندارد اما دوربین‌های DSLR سطح بالا و بدون آینه را بسیار ترسناک یا گران می‌دانید، دوربین‌های جمع‌وجور نقطه‌ای مناسب شما هستند.

 

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با انواع مختلف دوربین های دیجیتال

بهترین دوربین برای خرید در سال 2022

دوربین دیجیتال چیست؟

DSLR در مقابل دوربین Point and Shoot

مزایا و معایب دوربین DSLR

بهترین دوربین های DSLR در سال 2022

دوربین های DSLR در مقابل دوربین های بدون آینه: کدام یک برای شما بهتر است؟

دوربین دیجیتال چه ویژگی هایی دارد؟

انواع دوربین های دیجیتال





:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: